Kundecases med energi
Kundecases gennem 2021-2023
Kundecase: Første kunde sparede 31%
Min første kunde, UN Mobilkraner, var glade for deres leverandør gennem mange år. Derfor indgik direktøren og jeg aftale om at give det et forsøg. UN Mobilkraner var nemlig på udkig efter at fastlåse elpriserne, da de i efteråret 2021 allerede havde en fornuftig fastprisaftale på naturgas.
Vi mødtes to timer senere – for at se, om jeg kunne stå distancen. For samtidig havde jeg skaffet faste priser fra de leverandører, jeg tænkte kunne spille ind. Jeg havde brugt min erfaring på at klargøre al information, så det var ligetil at regne for elselskaberne og derfor fik jeg en del bud.
Resultatet blev, at UN Mobilkraner skiftede elleverandør og fik en aftale 31% billigere, end deres daværende selskab tilbød. På samme dag, på samme tidspunkt.


“Først vil jeg lige takke dig for deltagelsen ved mødet med leverandøren, og det er både for din grundige forberedelse og skarpe indspark. Det fik ligesom banen kridtet tydeligt op. Så, pissegodt arbejde.”
Kundecase: Rådgivning om PPA
Jeg har været i forhandlinger om forskellige PPA-kontrakter allerede det første år af min selvstændige virksomheds levetid. Et forretningsområde, jeg brænder meget for – for det skal være til at købe bæredygtig strøm, men samtidig vil jeg sikre, at virksomheder ikke render ind i greenwashing-skandaler eller shitstorms. For mange virksomheder vil gerne den grønne omstilling – det besværliggøres blot af snørklede betingelser og uigennemsigtige kontrakter.
Det er ikke helt let at sikre så meget grøn strøm i elnettet, men det starter med vi er åbne omkring hvordan vi arbejder med det.
Netop derfor arbejder jeg på Energifællesskaber og Pulje PPA’ere, hvor mine kunder puljes sammen og dermed udnytter hinandens forskellige forbrugsprofiler og fleksibilitetsmuligheder. Til gavn for både de enkelte selskabers økonomi, sammenholdet og klimaet. Jo mere vi kan udnytte af vind- og solenergien, jo bedre udnyttes den fornybare energi nemlig.
Kundecase: Køb af fast pris el
Gennem 2022 kom en del kunder på fastprisaftaler på især el men også flere på faste naturgaspriser. En stor del reagerede hurtig og før energipriskrisen for alvor satte ind i slutningen af sommeren 2022 – men enkelte kom i knibe, og det endte med at koste.
Her kan man vurdere, om beslutningerne var korrekte – men da de blev truffet, var der ikke andet at gøre. For virksomhederne var tætte på afgrunden, og for kunder med stort gasforbrug og elforbrug og olieforbrug, var en fastlåsning af elpriserne et nødvendigt onde for ikke at rammes af 3 stærkt stigende priser.
Nu er der mere ro om budgettet og der er udført risikostyring om elpriserne – og desuden har en fx forlænget fastprisaftalen, så gennemsnitsprisen er kommet ned.



Kundecase: Risikostyring kort før Ruslands invasion af Ukraine
I starten af 2022 havde gaspriserne og elpriserne faktisk tabt lidt af pusten fra de store prisstigninger set i slutningen af 2021. Derfor kunne jeg hurtigt fornemme, at der i starten af februar ’22 var mere i gærde end godt var. Rusland rykkede på militæret og noget var på færde.
Selvfølgelig kunne ingen ane, at det ville ende med en invasion af Ukraine, men den 23. februar 2022 ringede jeg alligevel til Lene Hviid på Danhostel Viborg og fortalte, at såfremt hun ønskede faste priser, skulle det nok være snart.
Hun gav mig en fuldmagt, hvorefter jeg skaffede faste priser på el og naturgas. Resten er jo desværre historie, men priserne stak helt af dagen efter, da invasionen var en realitet og samtidig begyndte elselskaber og gasselskaberne at lukke for mulighederne for kunderne til at lukke risiko af ved faste priser.