Tyskland genåbner kulkraftværker efter Rusland har lukket ned for endnu mere gas-flow via. Nord Stream 1 – et drastisk men måske nødvendigt middel. Kulværkerne skal afhjælpe en decideret energiknaphed. Især når temperaturerne begynder at dale igen, vil Europa blive presset, og allerede nu er de fleste lande i gang med nødberedskaber og handleplaner for, hvad der sker, såfremt der opstår mangel på energi.
Kina holder udsalg mens Tyskland genåbner kulkraftværker
Alt imens Europa bløder økonomisk og Ukraine bløder i bogstavelig forstand, så kan Kina holde udsalg på mange produkter. Det kan de fordi billig gas, olie, kul, stål mm strømmer ind fra Rusland. Så spørgsmålet er efterhånden, om ikke europæiske købere bør se sig for fornuftige til at deltage i det udsalg. For pengene strømmer retur til Rusland, og Europa bliver sejlet agterud i verdensøkonomien.
Skridtet væk fra fokus på grøn omstilling med Tysklands genåbning af gaskraftværkerne er blot seneste bevis på dette. Og virkeligheden er her altså nu – for mens Ukraine stadig kæmper en reel kamp, så må man snart erkende, at Europa måske ikke er i kampen fysisk, men vi er der i hvert fald økonomisk. Og vi bliver angrebet på en yderst sofistikeret måde, da vi så at sige, har købere i Europa, der langsomt dræber os selv ved at købe billigere i Asien.

Nok har vi favnet globaliseringen længe, og det er jo en virkelig ærgerlig ting, at verden er et sted, hvor man må overveje, om det at købe lokalt giver større mening. Men det tror jeg ærlig talt det gør i øjeblikket. For europæiske producenter har brug for ordrerne, og med mere liv til produktionsvirksomhederne her, får flere lov at beholde jobbet. Jo flere vi kan beholde i job, jo mindre grelt vil denne krises resultater blive. Men det bliver hårdt, det er jeg ret sikker på.
Pas på den private køretur
Private bør også nøje overveje, om turen sydpå virkelig skal falde i år. Det er et mindre issue for den enkelte, hvis rejsen er betalt for længe siden – så er det kun inflationen på mad osv., der hvor I rejser hen – men består turen sydpå af en bilkøretur, bør man finde den store lommeregner frem og regne lidt på omkostningerne.
Omkostningerne er ikke blot, hvad det koster på tanken at fylde den. Det er også afskrivning på bilen mm – her ganger jeg antal kørte kilometer med 4-5 kroner for at få den samlede omkostning for en køretur. Og med 1.500 km den ene vej, 1.500 km den anden vej og måske 500 til svinkeærinder, så er omkostningerne til Gardasøens varme altså ved at runde 14-18.000 kroner. Også virksomheder med fri bil til medarbejderne må erkende dette, og altså overveje, hvordan det skal håndteres. For ja, medarbejderen har måske fri bil – men omkostningerne dertil er hamret i vejret sammen med jeres øvrige omkostninger.
Måske I kan få medarbejderne til at deltage i en konkurrence om at køre længst pr liter gennem sommerferien. Måske I kan overtale nogle til at tage en tur til Fur i stedet for Frankrig. Måske kan vi faktisk alle lette speederen lidt i sommerferien og polstre os til efterårets mareridt i forhold til energipriser, inflation og usikkerheder.
Læs historien på Deutsche Welle
