Montel: De seneste år er et godt eksempel på, at det sagtens kan være fornuftigt fra en forbrugervinkel at binde sig op på langtidskontrakter. Det mener Mogens Pilgaard Sørensen, der efter mange år som trader i branchen stiftede en enkeltmandsrådgivervirksomhed, MPS-SOLUTIONS, for et par år siden.

Et af hovedformålene med forhandlingerne i EU-kommissionen om en elmarkedsreform er netop en mere stabil omkostning til energi for forbrugerne. Her kan mere langsigtede kontrakter vre en mulighed, og det forsvarede jeg i et interview med Montel. Det skal dog gøres rigtigt, og derfor håber jeg forbrugerrepræsentanter bliver hørt i forhandlingerne.

Montel: Energimægler forsvarer EU-plan om langtidskontrakter

“Det er forkert at antage, at forward-markederne vil være dyrere for forbrugerne end spotmarkederne”

mener Mogens Pilgaard Sørensen, der rådgiver virksomheder om energiforbrug. – Montel News
Montel artikel om langtidskontrakter.

Samtidig går jeg lidt i rette med den tidligere danske Nord Pool-chef Anders Houmøller, som over for Montel har kaldt det ”en rigtig dårlig ide” at knytte forbrugerne til den slags aftaler, eftersom han mener, de ofte ender med at koste mere.

“Jeg forstår ikke, at han siger, at forward-markederne er dyrere. Det er jo matematik, at hvis man har haft tegnet nogle faste priser i 2020 og havde dem i 2022, så har man næppe været træt af, at man så har skullet betale en øre eller to for prissikringen.

Så har det jo været nogle helt andre niveauer, folk har kunnet hedge sig ud af.”

Mogens Pilgaard Sørensen, Energimægler og energistrateg, MPS-SOLUTIONS

Mere mudret billede

Houmøller har en pointe, hvis man går tilbage og kigger på en lang periode i 10’erne. For der er ingen tvivl om, at man kan time det forkert. Men det modsatte scenarie skal man bare også have for øje, forstås.

– “Jeg ville bedre have kunnet forstå sådan en udmelding, hvis markederne havde været faldet i mange år i træk. Det var det, der skete fra 2011 til 2016-2017-stykker. Der var det jo en lang, faldende kurve. Og så er det jo rigtigt, at man har betalt for meget for sin afdækning. Men jeg synes, at billedet er noget mere mudret, end at forwardmarkedet altid skule være dyrere”.

Ikke kun pris for virksomhederne

Det er nemlig ikke altid kun et spørgsmål om pris for forbrugerne eller de energiforbrugende virksomheder. Nogle kunder ser store fordele i den stabilitet, som en langtidskontrakt medfører.

– “Det har en værdi hos nogle kunder, at de ved præcis, hvad de har at gøre godt med. Så kan det godt være, at de ikke sparer de sidste to ører, men derfor kan det godt have en højere værdi, at ens økonomiafdeling ved, hvad man har at gøre med. Det kan også give et mere stabilt grundlag for virksomhedernes egne salgspriser, at der er den gennemskuelighed ud mod kunderne”, siger jeg til Montel.

Manglende værktøjer i foråret 2022

Selvom energikrisen har udstillet udfordringer på elmarkedet, mener jeg egentlig i bund og grund energimarkederne har været ganske fornuftigt fungerende..

– “Problemet sidste år blev jo, at man pludselig ikke havde mulighed for at handle på forwards. Og havde du en kunde, der havde gjort det i mange år, som måske havde sat en lille smule til ved at købe på forhånd, så vil den kunde jo også gerne stadigvæk have muligheden, når der virkelig er brug for den. Heldigvis oplevede jeg generelt altid mindst et selskab, der ville stille priser sidste år. Men for at have et velfungerende elmarked, er det vigtigt, at alle værktøjerne er til stede hele tiden”.

Brug for andet end spekulativ tankegang

Der er brug for samarbejde i energimarkederne, så Europa ikke skal ende i industri-tørke, hvor store internationale koncerner flytter forbrug væk fra vores verdensdel for at producere i områder med mørkere og oftest billigere energimix. For mens vi arbejder for grøn energi, er jorden altså ligeglad med, om vi forbruger lidt mindre i EU, såfremt det samme forbruges i Asien – især hvis det forbrug så udgøres af kulproduceret strøm.